Euroscepticism in the Berlusconi and Murdoch press

2.50
Hdl Handle:
http://hdl.handle.net/10547/622416
Title:
Euroscepticism in the Berlusconi and Murdoch press
Authors:
Rowinski, Paul
Abstract:
 A comparative analysis of Euroscepticism  explores what it means in two nations and what is then articulated in specific newspapers. The theoretical terrain, Italy’s and Britain’s post-war relationships with the European Union, the countries’ media structures and the specific context of Il Giornale  (owned by Silvio Berlusconi’s family) in Italy and The Times  in the United Kingdom (owned by Rupert Murdoch) are mapped out. Some 21 interviews were conducted with relevant journalists and politicians (including reporters covering Europe for the aforementioned) offering further context. A critical discourse analysis of news stories and commentaries then spans the last decade. Although there is some Euroscepticism  in Il Giornale , it has historically been localised, yet now seems to be growing in intensity. In The Times , however, the Euroscepticism  conveyed is more pervasive and deeper. Its fact-based  news can actually be very persuasive – ironically more akin to the commentary-laden news of Il Giornale  – as the debate looms ahead of the planned 2017 UK referendum on European Union membership.
Citation:
Rowinski P (2016) 'Euroscepticism in the Berlusconi and Murdoch press', Journalism, 17 (8), pp.979-1000.
Publisher:
Sage
Journal:
Journalism
Issue Date:
14-Oct-2014
URI:
http://hdl.handle.net/10547/622416
DOI:
10.1177/1464884914552265
Additional Links:
http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1464884914552265
Type:
Article
Language:
en
ISSN:
1464-8849
Appears in Collections:
Media and film

Full metadata record

DC FieldValue Language
dc.contributor.authorRowinski, Paulen
dc.date.accessioned2017-11-27T12:15:14Z-
dc.date.available2017-11-27T12:15:14Z-
dc.date.issued2014-10-14-
dc.identifier.citationRowinski P (2016) 'Euroscepticism in the Berlusconi and Murdoch press', Journalism, 17 (8), pp.979-1000.en
dc.identifier.issn1464-8849-
dc.identifier.doi10.1177/1464884914552265-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10547/622416-
dc.description.abstract A comparative analysis of Euroscepticism  explores what it means in two nations and what is then articulated in specific newspapers. The theoretical terrain, Italy’s and Britain’s post-war relationships with the European Union, the countries’ media structures and the specific context of Il Giornale  (owned by Silvio Berlusconi’s family) in Italy and The Times  in the United Kingdom (owned by Rupert Murdoch) are mapped out. Some 21 interviews were conducted with relevant journalists and politicians (including reporters covering Europe for the aforementioned) offering further context. A critical discourse analysis of news stories and commentaries then spans the last decade. Although there is some Euroscepticism  in Il Giornale , it has historically been localised, yet now seems to be growing in intensity. In The Times , however, the Euroscepticism  conveyed is more pervasive and deeper. Its fact-based  news can actually be very persuasive – ironically more akin to the commentary-laden news of Il Giornale  – as the debate looms ahead of the planned 2017 UK referendum on European Union membership.en
dc.language.isoenen
dc.publisherSageen
dc.relation.urlhttp://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1464884914552265en
dc.rightsGreen - can archive pre-print and post-print or publisher's version/PDF-
dc.subjectpersuasionen
dc.subjectEuroscepticismen
dc.subjectjournalismen
dc.subjectP500 Journalismen
dc.titleEuroscepticism in the Berlusconi and Murdoch pressen
dc.typeArticleen
dc.identifier.journalJournalismen
dc.date.updated2017-11-27T11:22:49Z-
dc.description.notePre April 2016 so full text not required; file attached is published pdf which is not permitted so am passing metadata only. RVO 27/11/17-
All Items in UOBREP are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.