Euroscepticism in the Berlusconi and Murdoch press - 29 July 2014

2.50
Hdl Handle:
http://hdl.handle.net/10547/558249
Title:
Euroscepticism in the Berlusconi and Murdoch press - 29 July 2014
Authors:
Rowinski, Paul
Abstract:
A comparative analysis of Euroscepticism explores what it means in two nations and what is then articulated in specific newspapers. The theoretical terrain, Italy’s and Britain’s post-war relationships with the European Union, the countries’ media structures and the specific context of Il Giornale (owned by Silvio Berlusconi’s family) in Italy and The Times in the United Kingdom (owned by Rupert Murdoch) are mapped out. Some 21 interviews were conducted with relevant journalists and politicians (including reporters covering Europe for the aforementioned) offering further context. A critical discourse analysis of news stories and commentaries then spans the last decade. Although there is some Euroscepticism in Il Giornale, it has historically been localised, yet now seems to be growing in intensity. In The Times, however, the Euroscepticism conveyed is more pervasive and deeper. Its fact-based news can actually be very persuasive – ironically more akin to the commentary-laden news of Il Giornale – as the debate looms ahead of the planned 2017 UK referendum on European Union membership.
Affiliation:
University of Bedfordshire
Citation:
Rowinski, P (2014) 'Euroscepticism in the Berlusconi and Murdoch press - 29 July 2014' Journalism 1-22
Publisher:
SAGE
Journal:
Journalism
Issue Date:
14-Oct-2014
URI:
http://hdl.handle.net/10547/558249
DOI:
10.1177/1464884914552265
Additional Links:
http://jou.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/1464884914552265
Type:
Article
Language:
en
ISSN:
1464-8849; 1741-3001
Appears in Collections:
Journalism

Full metadata record

DC FieldValue Language
dc.contributor.authorRowinski, Paulen
dc.date.accessioned2015-06-18T12:25:47Zen
dc.date.available2015-06-18T12:25:47Zen
dc.date.issued2014-10-14en
dc.identifier.citationRowinski, P (2014) 'Euroscepticism in the Berlusconi and Murdoch press - 29 July 2014' Journalism 1-22en
dc.identifier.issn1464-8849en
dc.identifier.issn1741-3001en
dc.identifier.doi10.1177/1464884914552265en
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10547/558249en
dc.description.abstractA comparative analysis of Euroscepticism explores what it means in two nations and what is then articulated in specific newspapers. The theoretical terrain, Italy’s and Britain’s post-war relationships with the European Union, the countries’ media structures and the specific context of Il Giornale (owned by Silvio Berlusconi’s family) in Italy and The Times in the United Kingdom (owned by Rupert Murdoch) are mapped out. Some 21 interviews were conducted with relevant journalists and politicians (including reporters covering Europe for the aforementioned) offering further context. A critical discourse analysis of news stories and commentaries then spans the last decade. Although there is some Euroscepticism in Il Giornale, it has historically been localised, yet now seems to be growing in intensity. In The Times, however, the Euroscepticism conveyed is more pervasive and deeper. Its fact-based news can actually be very persuasive – ironically more akin to the commentary-laden news of Il Giornale – as the debate looms ahead of the planned 2017 UK referendum on European Union membership.en
dc.language.isoenen
dc.publisherSAGEen
dc.relation.urlhttp://jou.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/1464884914552265en
dc.rightsArchived with thanks to Journalismen
dc.subjectargumentationen
dc.subjectcomparative journalismen
dc.subjectcritical discourse analysisen
dc.subjectEuroscepticismen
dc.titleEuroscepticism in the Berlusconi and Murdoch press - 29 July 2014en
dc.typeArticleen
dc.contributor.departmentUniversity of Bedfordshireen
dc.identifier.journalJournalismen
All Items in UOBREP are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.